Túrák, kirándulások beszámolói

Vitorlázás a Balatonon - 2020. július 24-26.

Pénteken reggel a már megszokott módon, de most új helyszínen, Alsóőrsön gyülekezett a vitorlázó csapatunk. Idén a vírushelyzet sok mindent átalakított, így a vitorlázást is, az eredeti hajóscsapat létszáma lecsökkent, de végül is 2 hajóval és 23 fővel igyekeztünk a hullámok hátára.

A hajóátadások után lelkesen indultunk ki a nyílt vízre. Vitorlákat fel! Irány Balatonföldvár!

Jó időben, csendes széllel haladtunk, aztán a tihanyi szoros felé haladva erősödött a szél mindenki nagy örömére, de kaptunk egy kis esőt is.

Még indulás előtt azt a felvilágosítást kaptuk, hogy másnap Balatonföldváron verseny lesz, ezért érdemes időben érkezni, ha helyet szeretnénk kapni a kikötőben. Ezzel a felerősödött széllel 4 óra előtt beérkeztünk, szerencsésen kikötöttünk.

Sajnos az előrejelzések viharokat, erős szelet és sok esőt jósoltak éjszakára. Ennek ellenére néhányan megkíséreltük a kint alvást, de hamar be kellett húzódnunk. Beváltak a jóslatok, intenzív zivatarok érkeztek.

Még szombaton délelőtt is kis megszakításokkal esett és erős szél fújt. Így mi nem tudtunk kihajózni, csak a partról néztük, ahogy a kiírt versenyre egymás után húznak ki hajók 4-4 fős legénységgel. Valószínűleg csak egy futam volt, mert hamar vissza is tértek a hajók a kikötőbe.

Két óra felé kisütött a nap, a szél is számunkra is hajózhatóvá szelídült, de a kapitány szerint már túl későn ahhoz, hogy aznap elinduljunk. Szomorúan vettük tudomásul, hogy mára csak szárazföldi program marad. Ismerd meg Balatonföldvárt!

A kellemes este és nyugodt éjszaka után korán keltünk, hogy kihasználjuk az utolsó napot.

Jó széllel haladtunk visszafelé, átmanővereztünk a kompok között.

Megcsodáltuk ismét a tihanyi Apátságot napsütésben. A keleti medencében csodás látvány várt, rengeteg vitorlás és katamarán, csak kapkodtuk a fejünket. Balatonfüreden is verseny volt.

A jó idő miatt volt még lehetőség egy kört tenni a keleti medencében. Mindenki lelkesen húzta- vonta a köteleket, igazította a vitorlákat és a kormányt. Aztán lehorgozott egymás mellett a két hajó és össznépi fürdőzést rendeztünk. A parton körben megint gyülekeztek a felhők, de a víz felett még sütött a nap.

Beérve a kikötőbe takarítás, pakolászás várt még ránk.

Szerintem megint szép emlékekkel tértünk haza.

Fehér Betarix

Nockberge túra 2020. augusztus 9-13.

A geocaching.hu weboldal térképét tanulmányozva akadtam rá erre az általam ismeretlen terepre Karintiában, Budapestről kb. 6 óra autózásnyira. Döntően gyephavas táj, kétezres csúcsok, a közelben felvonóval megközelíthető háromezressel, az Ankogellel. A tervezés során igyekeztem olyan szállást találni, ahonnan ezek a helyszínek kisebb autózással megközelíthetőek és ha nagyobb létszám jelentkezne a túrára, akkor mindannyian elférjünk. Szent Oswaldra esett a választásom, a Ferienhaus Nocki minden igényünket kielégítette, sőt lett volna még kényeztetésre is lehetőség!

Az utazás fáradalmait Bad Kleinkircheim egyik csücskének, a Bach városrésznek felkeresésével töltöttük. Cseperésző esőben először egy tündéri kis templomban, illetve annak kriptájában gyógyítottuk az ott fakadó vízzel a szemünket, majd a közeli idegenforgalmilag kiépített mészégetőben gyönyörködtünk. Innen már elhagytuk a város adta komfortzónát és felsétáltunk egy geoláda jelszót rejtő fedett hinta-nyugágyhoz. Aztán egy hídon átkelve a zúgó-morajló patak felett, lefelé tartottunk a víz hangját követve, míg frissen kivágott gallyakkal el nem torlaszolt útszakaszhoz nem értünk. Naná, hogy megkerültük és nem soká tapasztaltuk a torlaszolás okát: le volt szakadva az esőzések következtében a turistaút. Alulról kerülve is próbálkoztunk eljutni a megadott koordinátához, de onnan is a vessző-torlasz fogadott bennünket. Így hát visszasétáltunk a Szent Kathrein templom alatt hagyott kocsihoz és most már megkerestük a szállásunkat, egy ötfős apartmant. A szállásadóinkról már korábban kiderült, hogy magyarok és hogy a szálláshoz Karintia kártya is jár!

Bővebben: Nockberge túra 2020. augusztus 9-13.

Beszámoló a 2020.08.20-22. között a Tisza-tónál tartott kerékpártúráról

Tetszik tudni az úgy volt, hogy addig mesterkedtem, hogy Csiszárik Erzsike és esetleg Imre eljöjjön egy kerékpártúrára idén is, hogy megkértem arra, vezessen túrát a Tisza-tó körül! Az ötletet a 100 kerékpártúra Magyarországon - című könyvből merítettem, mert ott jó útvonal leírást és térképet is találtam. Szállásul adódott, a tavalyi sporttáborunk jól bevált tiszafüredi termál kempingje faházai és vacsorázni meg az ott található étterem.

Bővebben: Beszámoló a 2020.08.20-22. között a Tisza-tónál tartott kerékpártúráról

Torockó helyett Bükk, 2020. 08. 02-05.

csillagtúrák Bánkútról a Bükk 900-as csúcsaihoz és barlangjaihoz

Egyesületünk gyerekes-családos túrája lett volna a székelyföldi túra-tábor, melyet sajnos a koronavírus járvány miatt nem tudtunk megtartani. Helyette kerestünk némi pótlási lehetőséget, így született meg a négynapos bükki túra.

Az odautazás napjára egy félnapos túra volt a Bélapátfalva feletti Kelemen-széke tanösvényre. A viszonylag rövid táv dacára azért jócskán fel kellett kapaszkodni, hogy a bronzkori földvár sáncai és halomsírjai között barangolhassunk. A szállásfoglalás és a vacsora után levezetésként elsétáltunk még a Bálvány kilátóra is.

Bővebben: Torockó helyett Bükk, 2020. 08. 02-05.

Mászókás lurkó túra pünkösdkor

Szombaton a Bécs-közeli Mödlingben jött össze a 9 felnőttből és 7 lurkóból álló csapat, hogy az itteni láncos úton ismerkedjenek a vasalt út mászás kihívásaival, szépségeivel. Az itteni mászóútnak az a jellegzetessége, hogy a parkolótól a beszállásig kb. 100 métert kell mindössze megtenni! Valamint a teljes szintkülönbség is megegyezik a mászóút hosszával, mely kb. 115 m. Az út fekvése északi, vagyis a kánikulában is elviselhető, kiépítettsége jó, nehézsége B-C. További jellegzetessége, hogy a szokásos nehezebb, kezdő C fokozatú szakasz kikerülhető volt, így senkinek sem kellett kihagynia a mászást! Olyannyira nem, hogy voltak olyanok, akik többször is teljesítettek belőle egy-egy szakaszt. Ritka érdekessége ennek a vaslat útnak, hogy van benne egy áthidaló létra is, mely hab volt a mai tortán!

Bővebben: Mászókás lurkó túra pünkösdkor

2019. március 15-17-ei túrák a Villányi-hegységben

Télből a nyárba

15-én, péntek reggel hideg időben, esőzés közben indultunk Budapestről Máriagyűdre, a híres búcsújáró helyre. Az imádkozásra meg is volt az okunk, hideg, esős időben nem élvezetes a túra. A jelek szerint meg is lett a foganatja, mert egyre világosabb lett az ég alja és remek három kirándulós napot töltöttünk a Villányi-hegységben.

Bővebben: 2019. március 15-17-ei túrák a Villányi-hegységben

Beszámoló - 2019.02.10 (v) Budai Zöld 3/2 Budakeszi út - Solymár

Túravezető: Bódi Jánosné Kata
Útvonal: Budakeszi út – Apáthy-szikla - Árpád-kilátó – Hármashatárhegy - Virágos-nyereg - Solymár vasútállomás 17 km/ +340m
Utazás: BKK
Találkozás: 02.10-én vasárnap 9:00-kor Széll Kálmán tér M2 kijáró

Bővebben: Beszámoló - 2019.02.10 (v) Budai Zöld 3/2 Budakeszi út - Solymár

Beszámoló - 2019.01.13 (v) Budai Zöld 3/1 Szabadság-híd - Budakeszi út

Túravezető: Bódi Jánosné Kata

Útvonal: Szabadság-híd – Városmajor – Sváb-hegy – Széchenyi-hegy – Normafa - Budakeszi út 15 km/+450m.

Utazás: BKK

Találkozás: 01.13-án vasárnap 9:00-kor Gellért-szálló előtti Zsolnay-kútnál

Feltörekvő Budai zöld

A Gellért hegy lábától indul a budai zöld egészen Budajenőig. Ritkán fordul elő, hogy ekkora távolságot ölel át – az OKT leszámítva - egy turistaút. A három részes túrasorozat első alkalmával ezen a napon Budakeszi útig gyalogoltunk.

Bővebben: Beszámoló - 2019.01.13 (v) Budai Zöld 3/1 Szabadság-híd - Budakeszi út

Négy évszak a Júlia-Alpokban 2018. 07. 21-28.

Július 21-én, szombaton reggel indultunk Buda és Pest egy-egy központi helyéről, majd keresztátülésekkel házas és sátras cserék következtek, aztán irány Ausztrián keresztül Szlovénia. A Wörthi-tó déli oldalánál a Pyramidenkogel kilátónál megálltunk azzal a céllal, hogy lifttel vagy gyalog felmegyünk, de a borsos ár miatt ezt kihagytuk. Bár jó pár kilátót láttunk már, de olyat, aminek alakját egy balett-táncos piruettje ihlette volna, ráadásul a belsejében egy rozsdamentes acélcsúszda is van. Na, ilyet eddig még nem láttunk, igaz, most is csak kívülről. A Predel-hágó több pontjánál megálltunk, minő véletlen, egy geoláda multipontjainak közelében! Az első világháborús emlékek egyes erődjeit is megnéztük közben (olasz erőd, szlovén erőd). Mivel Bovec volt az úticélunk a Soca/Isonzó mentén való kirándulásokkal, egyértelmű volt, hogy sokszor találkozunk I. világháborús emlékekkel, amelyek többünk családját közelről érintették, így a kiváló kirándulások mellett a felmenőkre való emlékezés is teret kapott.

Bővebben: Négy évszak a Júlia-Alpokban 2018. 07. 21-28.

2018. július - Gyerektábor Szarvason

Szépen összegyűltünk a Szarvasi Pedagógusüdülő vízparti telkén idén: 43 résztvevő, ebből 18 gyerek vett részt ezen a nagyon klasszul előkészített eseményen.

Bővebben: 2018. július - Gyerektábor Szarvason

2018. május 7-11. békési kul-túra - beszámoló

Mátéka Lászlót úravezetésével és szervezésében zajlott le Békés-megye területén az ismeretszerzéssel párosuló kerékpártúra.