Mura-Dráva vízitúra

Mura-Dráva vízitúra 2009. 07.26-08.02.

Az úgy volt, hogy két évvel ezelőttre terveztük ezt a túrát, de akkor sajnálatos okokból elmaradt. Így fokozott várakozásokkal készültünk idén. Ezt fokozta Szabó Árpi túravezetőnk, aki rendszeresen elmondta az összejöveteleinken, hogy most minden rendben lesz, az összes engedélyt sikerült megszereznünk. Megoldódott a kényelmes oda-vissza utazásunk is különjárati busszal, lesz kísérő kocsink, onnan indulunk, ahonnan szerettünk volna. A legvégére még az is kiderült, hogy a három egymás utáni árhullámból az utolsó is elvonult.

26-án reggel az utolsó heti lemondások, cserék után mindenki megérkezett a Határ útra. Voltak, akik Békéscsabáról jöttek. Az út zavartalan volt, fél tizenegyre már le is értünk Kerkaszentkirályra, ahol a Kövi csík tanösvényt jártuk körbe (GcKstk). Sajnáltuk, hogy nem itt szállunk vízre, mert igen kulturált körülményeket találtunk. Így tehát a Kerka-Lendva folyók kínálata kimaradt a repertoárunkból.

Viszont az eredeti rajthelyünket – a szomszéd falut – Alsószemenyét hamar elértük. Igaznak bizonyult az információ, miszerint néhány száz méterre tud csak megállni a parttól a buszunk, onnan bizony cipekedni kell. Váratlan segítségre leltünk, ugyanis egy kis „puttonyos” autóval a helyi gazda levitte csomagjaink nagy részét a táborhelyünkre. Fogadtatásunkra megjelent a helyi menő szúnyogcsapat minden mozdítható tagja, ezért fogadj istenként mindenki a legkülönbözőbb márkájú riasztószereket fújta-kente magára. Sajnos a Mura vízébe menekülni előlük nem volt módunk, mert süppedős, sáros volt a partszakasz. Gyorsan felállítottuk sátrainkat, hogy legyen hova menni a vérszívók elől. Felszítottuk a táborhelyen még teljesen ki nem aludt tüzet is, zöld levelekkel füstölővé tettük.  Felfedezőink jelentették, hogy a kánikula alól enyhet adó, nem túl könnyen megközelíthető partú bányatavak vannak közelünkben. Nosza felkerekedtünk és heveny pancsolással váltunk meg időlegesen vendégszerető szúnyogjainktól. A víz felső rétege langyos volt, alatta viszont jó hideg. A táborhelyen hosszú tanakodás után megszületett a hajóbeosztás, kinevezésre kerültek a kormányosok is. Ennek dacára fokozódott a feszültség, mert hajók híján nem tudtunk még rendesen elpakolni mindent.
Ez a kérdés is megoldódott másnap kora délelőtt. Megjöttek a hajók, leszedtük a trélerről őket, mindenki kedvére választhatott közülük. Nem volt probléma, jó állapotú hajókat kaptunk. Következett az evező, a mentőmellény, a hordó kiválasztása. A hajókat egy kicsit arrébb vittük vízre tenni egy szilárdabb partú szakaszra, ahol egy kis nyugalmas öböl biztosította, hogy vízre szállás után együtt tudjon maradni a csapat. Csak most, induláskor derült ki, hogy a vízre szállás bizonytalanságaitól elbátorodva eggyel kevesebben szállunk hajóba, át kell szervezni a csapatot. Összébb húztuk magunkat, több 4 személyes hajó is keletkezett, így az egyik teljesen feleslegessé is vált. Az átszervezések után aztán azért fél 11 körül elindultunk.
A Mura lendületesen, kb. 8 km/órás sebességgel folyott errefelé, kikötésre alkalmas helyek nem nagyon voltak. Azért találtunk kavicspadokat, ahol a nem túl meleg vízben le tudtuk hűteni magunkat. Aztán áteveztünk a Letenyét Goricával összekötő, az E71-es utat átvezető híd alatt jó nagyokat kurjongatva a visszhang miatt. A Tótszerdahelyhez közeli parton a Mura menti tekerés geoláda három pontjai is megtalálható. Az egyik a gémeskút elvén működő halászhálós halfogast bemutató rész, ezt éppen működtetés közben sikerült megnéznünk, de csak a vízről.
Apróbb-nagyobb kanyarok után a Murakeresztúrnál épült rácsos szerkezetű vasúti híd alatt suhantunk el. Kicsit besegítve a folyó sodrásának, a várt nehézség helyett kényelmesen teljesítettük a 38 km-es penzumot és délután 4 órára eljutottunk Őrtilosra.
 Táborhelyünk igen kulturáltan kiépített helyen volt. Asztalok, padok, lenyírt fű, szeméttároló konténer, csapvíz a vasútállomáson. Nem maradhatott el a szokásos, más táborozásokkor már megszokott sátorverési hajcihő. Árnyék, legyen, sima legyen, füves legyen, ne legyen lapban, ahol összefolyhat a víz és ne legyen horkolós sátra közelében. A vonatok zaját sajnos minden sátorhely garantálta, ez alól nem volt kibúvó. És alig-alig volt szúnyog!
A krónikás megrögzött szenvedélyének hódolandó hosszú ujjú ingben, hosszú nadrágban, edzőcipőt öltve nekivágott az innen 3 km-re levő Zrínyi újvár földsáncait megkeresni. A legkönnyebb megközelítést a vasúti pálya adta, de nagyon kellett fülelni, nehogy elcsapjon a halkan száguldó vonat. Az egyik után indultam, odafelé nem jött újabb az egyvágányú pályán, csak visszafelé. A gps 60 métert mutatott, nem volt érdemes más utat keresni, bevágtam az erdőbe és az első gyanúsnak tűnő kidőlt fatörzs gyökerei között meg is lett a ládika (GcZrin). Aztán kerestem a vár maradványait, nem nagyon voltak ilyenek, csak a tájékoztató táblák és az emlékmű jelezte, hogy valahol itt lehetett. Vissza a vágányhoz már jelzett úton mentem, megtaláltam Belezna vasúti megállóhelyet is.
A táborhelyre érve kiderült, hogy kicsit szűkmarkúan mérte a vacsorát szállító a paprikás krumplit, így a kimaradók közé kerültem. Aztán hamar megjött az utánpótlás, jól belaktunk most már mindannyian. De lefekvéshez még korán volt, elindultunk felfedezni a falut, meg a GcOrt láda másik két pontját. Végig sétáltunk ésKatával a falun, a vége felé kellett felkapaszkodni egy jó meredek emelkedőn a Szent Mihály hegyre, ahol egy fesztungnak nevezett, a magyar szabadságharc emlékére a 100 éves évfordulón állított emlékműhöz értünk. Erről a magaslatról jól látszott a Mura és a Dráva összefolyása. Visszafelé már a gerincen vezető ösvényt választottuk és a vasút és a Dráva közé ékelődött horgásztóparti ládát már nem kerestük meg.
27-én reggel, amikor még pára ült a víz felett, elsiettem az Őrtilos ládát is megkeresni a pecató partjára, hamar meglett. 9-kor vízre szállás volt, hosszú napnak néztünk elébe, de már a Dráván! Megkértük a vízügyeseket Barcsra vivő kishajó kapitányát, hogy amíg letesszük a hajókat, addig kicsit álljon félre. Meg is tette, így nem kellett balesetveszélyes mutatványokat bemutatnunk. Aztán az első kavicspados fürdőhelyünkön integettünk nekik újra. Kacsázás, napozás, fürcsi következett kis pihenésül. Áthaladtunk a gyékényesi közúti-vasúti híd alatt jókat csujogatva.
Ez a nap majdnem teljesen horvát területen telt, mivel a trianoni béke-megállapodáskor is már egy korábbi felmérés eredményén alapult és nem pedig a mostani (de nem is az akkori) sodorvonalon volt. De a horvát kavicspad is ugyanolyan jó, mint a magyar – legalábbis fürdésre.
A hódító hódokról, Európa legnagyobb rágcsálóiról már Vízváron olvashattunk 47 km leevezése után azért kissé elfáradva, itt-ott izomfájdalmakra panaszkodva. Lazításként elindultunk a vízvári ládát megkeresni, de a mostoha körülményeket meglátva a többiek visszafordultak. Jól tették! Én meg nekivágtam a dzsungelnek. Szerencsére az ár levonultával már kicsit megszikkadt a part, így ki tudtam kerülni a vizenyős-süppedős részeket. Azért még így is maradt bőven „embertelen” akadály, melyet azért többszöri csiki-csuki után sikerült leküzdenem. Meglett az a fa, amelynek víz felőli oldalán volt eldugva a geoláda (GcViva). Gyors fényképezés és szúnyoginvázió után visszafelé az általam taposott nyomokon, illetve a GPS idefelé felvett „csiganyál”-án haladtam. A táborban szinte menet közben vetkőztem le és zsupsz, már benn is voltam a vízben!
Volt, aki felkanyarodott a faluba és a kocsma teraszán lazult, volt, aki tovább ment meglesni magát a Vízvárat. Ebből sajnos nem sok látnivaló akadt, legalábbis így a nyári burjánzás időszakában. Aztán voltak, aki 200 forintért lezuhanyoztak a faluban.
Este a hozatott vacsora elköltése után a társaság fáklyát gyújtott szúnyogűző olajjal feltöltve és gitár kísérettel múlatta az időt, meg sem látszott senkin a napi teljesítmény. Kedvencünk, a „Csigabiga ég a házad ideki” kezdetű opus többször is műsorra került. Hozzájárult komfortérzetünkhöz az is, hogy remek vacsorát (babgulyást?) kaptunk, melyet kocsival hoztak le nekünk a partra.

28-án reggel a vízre szállás után nem sokkal elborzadva „csodáltuk” meg azt a nagy-nagy fekete fémhengert melynek célját csak találgatni tudtuk, hiszen a part felé ajtaja nyílt, a végén meg kályhacső is volt. Néhány kilométer megtétele után Hersznye magasságában láthattuk a magaspart löszfalát benépesítő partifecske kolónia többsoros „fészkeit” (GcDrav jelszó nélküli megtalálásként). Aztán tovább haladva először láttunk nagyobb hajókat, éppen kavicskotrás folyt egy uszályba termelve. A váltó uszályt meg a part mellett éppen ürítették. Egy másik kotróhajónál éppen sikerült átslisszolnunk előre hajtott felsőtestekkel, mert csak ennyi hely volt a hajót kikötő kötél, meg a víz felszíne között.
Ezután légies gyaloghíd következett horvát területeket összekötendő. Éppen összekapaszkodva csurogtunk lefelé, így kényelmesen lehetett fotózni a belső hajók személyzetének. A két szélső hajó személyzete persze igazgatta a hajókat, hogy megfelelő irányban haladjunk. Hamarosan ki is kötöttünk persze, hiszen a levegő hőmérséklete ezekben a napokban tartósan 35 fok felett volt, éppen ekkor 37 Celziust mutatott a GPS kijelzője. Szóval hol dagonyáztunk sárfürdőt véve, mint a malacok, hol pedig kavics dűnén figyeltük meg a hullámos felszín kialakulását – persze sűrű mártózások közepette.
Barcs felett mintegy 5 km-rel ki kellett kötnünk mindenképpen. Hiszen itt a közelben került elhelyezésre a GcPart rövidítésű ládika. Amíg a társaság nagy része a homokpad előnyeit kóstolgatta, addig 4-5 elvetemült kesser a kicsit benőtt homokpadról egy keskeny, kis mélységű gázlónál kiment a szárazföldre, ahol egy nyárfa törzsében meglelte amit keresett. Visszafelé a váltakozóan homokos-iszapos felületen egyensúlyoztunk, hogy el ne süllyedjünk. Azért még nekünk is jutott persze a fürdésből!
Néhány perc alatt aztán leértünk Barcsra. Először a gabonatároló tornyokat pillantottuk meg, hiszen azok jól kimagasodtak. Utána a kikötő következett viszonylag kisebb hajókkal. A kikötő mögött látszott a vasútállomás is. A GPS műszer jelezte, hogy bizony itt van elrejtve a láda, de most nem kötöttünk, fontosabb volt a táborverés. Majd este, vacsora után.
A barcsi híd alatt nem sokkal kikötöttünk egy evezős klub területén szomszédban a szabad stranddal. A mutatós téglaépületben büfé működött és a zuhany vize is langyos volt. Estére meleg vizet is ígértek. Mi kell még egy 37 km-t evezett megfáradt vándornak? Kaja! A tisztálkodás és szomjoltás után felkerekedtünk, hogy étterembe(!!!) menjünk vacsorázni. Némi járda nélküli forgalmas közúti-körforgalmi gyaloglás után elértük az ominózus helyet. Némi nehézségek után helyet is foglaltunk, megrendeltük az előre megbeszélt menü mellé italainkat, majd a várakozást enyhítendő, csapatostul átvonultunk a szomszédos Penny Marketbe ezt-azt bevásárolni. Az étteremben a személyzet kissé kelletlen volt, a rántott szeletek klopfolása is túl jól sikerült (akadt a panír között egy kis hús is), nem sok borravaló termett nekik.
Katával úgy döntöttünk, hogy a 12 doboz nedűvel a kezünkben nem a legrövidebb utat választjuk, hanem a főutcán haladva elsétálunk a hajóállomásra ládázni. Minden ment is rendben a maga útján. Először jött a fagylalt, majd a mutatós házak, aztán a szebb napokat megértek, némi paneles rész is következett mielőtt elértük a vasútállomást. Mint tudjuk, ennek vízparti oldalában van a hajóállomás, néhány száz méterrel lejjebb meg a láda (GcHajo). Az oda- és továbbvezető út viakolorral kirakva, kényelmes séta- és bringaút. A súly egyre nehezebb volt, hiába tettem a szatyor füle alá zsebkendőt. Mutatós kis híd következett Nepomuki Szent János szobrával a hídfőn, a túloldalon meg mutatós toronnyal. De! Most a torony aljában egy dróthálós kapuféleség volt, rajta felirattal, hogy tovább menni tilos, kutyával őrzött terület. A helyi biciklisek elmondták, hogy menjünk vissza a vasútállomásra, azon keresztül tudunk csak a strandra eljutni. Elég cifra káromkodások jutottak eszembe ettől az információtól… Elég annyi erről, hogy ép bőrrel, de nem kis kockázattal jutottunk át ezen a szakaszon.

30-án a Barcsról történő indulás után nem sokkal újra kikötöttünk. Drávatamásiban a Duna-Dráva Nemzeti Parkról kaptunk Borián Györgytől igen szakavatott tájékoztatást a park munkájáról, szemléletéről. Majd az oktatási központból elsétáltunk arra a helyre, ahol a török időkből származó bödönhajókból álló híd maradványait találták meg búvárok.
A tájékoztató igen érdekes volt, azonban a hőség is nehezen viselhető el szárazföldi körülmények között. Mi következik ebből? Kiadós nagy fürdés! Azért valahogy csak-csak elértük az eddigi szakaszok távja felét kitevő, 19 km-re levő Szentborbást. Kibetonozott rámpa, gondosan nyírt füvű táborhelyre leltünk és még zuhanyzó is volt a DDNP vendégházánál! Török Zsuzsi remek bogrács-vacsorával vendégelt meg bennünket! Tejfölös-tárkonyos ragu készült, csak úgy faltuk, nehogy megkopjon a sok evezéstől a pocakunk.

31-én a 18 km-re levő Drávasztára volt a célunk. Itt már nem kavicsos, hanem homokos talajú zátonyokat találtunk, kezdett hasonlítani a fürdésünk a tengerparti beach-re. A folyó partjára merőleges kőgát mögött olyan jól fürödhető partszakaszok keletkeztek, melyek minden igényt kielégítettek. Jót lehetett úszni, volt vízmélység, nem volt nagy sodor, a parton napos és árnyas területek váltották egymást kinek-kinek igénye szerint. Előkerültek a klasszikus játékok is. Voltak, akiket betemettek, volt homokvár építő verseny a legkülönb technológiával. És lett lexebb homokvár díj kitüntetés is hatos holtversennyel. És folytatódott persze a sárpakolásos szépségfokozás is.

Drávasztára partjának elérésével újabb tájegységhez érkeztünk, az ország egyik legszegényebb területére, az Ormánságba. Az egyenletesen kiváló szervezésnek köszönhetően ma is részünk lehetett kulturálódásban. A partra rendelt lovas kocsi segítségével látogatást tettünk a 7 km-re fekvő Drávaiványiban. Itt a nyírségihez hasonló stílusban épült fa-kazettás mennyezetű református templomot kerestük fel.  A nem túláradóan díszített templom mindannyiunk tetszését elnyerte.
Az a 8 fő, aki pedig nem fért fel a lovas kocsira, az a kísérő kisbusz segítségével felkereste a Zaláta közelében éppen hogy még látszó, de valaha szebb napokat megért 100 méter hosszú Sellye-Nasice helyi érdekű vasút hídjának pilléreit. A vasszerkezetet az idők során szép fokozatosan már ellopták róla. Az oda vezető ösvény még a régi töltésen, zúzottkő ágyazaton haladt, a helyszínen viszont embermagasságú csalános volt. Az ide vezető indítékot persze egy geoláda (Gc100m) képezte. Innen aztán e 8 fő is ellátogatott Drávaiványiba is.

Augusztus 1-én volt időnk holtágazni. A főmeder a 108-as km előtt levág egy kanyarulatot. A kettő között fekszik a János-sziget. A kiágazásnál tartottunk egy nagyobb fürdést lapos homokpadon. Élveztük a változatos fürdési lehetőségeket. A holtágba induláskor először a hajókat gyalog vezetve indultunk, mert hajóba ülés esetén az megfeneklett. Aztán a madárvilág került látókörünkbe, meg a jellegzetes ártéri erdőség. A főágba kiérve gyorsan áteveztünk a szembe partra fürdő szünetet beiktatni. Aztán hipp-hopp 17 km megtétele után máris Vejtihez értünk. Itt volt először a Tiszára emlékeztető olyan magaspart, ahonnan már fejeseket is lehetett ugrálni. Késő estig és reggeltől vízre szállásig folyt a gyakorlatozás. A szemben levő horvát parton még csábító kötélhintát is láttunk, az is rendesen igénybe volt véve!

2-án a reggeli csomagolás már a hazautazás napját idézte: ez sem kell már, azt is kidobhatjuk. Elfogyott a sör is. A következő szakaszra egy megállást tervezett Árpi. Szerencsére kettő lett belőle, mert a hőség csak nem adta alább. A homokot még várépítésre is használtuk, de már a hajó suvickolására is futott belőle.  Aztán ez a 20 km is elfogyott, feltűnt a drávaszabolcsi híd, megérkeztünk. A kikötéssel, hajókiemelésekkel nem volt probléma, annál inkább a rekkenő hőséggel, ahol trélerre raktuk a hajókat. Amíg buszunk megérkezett, addig még megfürödtünk a közeli zuhanyzóban, összepakoltuk cuccainkat az utazásra, fagyiztunk, söröztünk. Kora este Pestre értünk, hamar szétszéledtünk. Ígértük, hogy fényképeket cserélünk, e-mailezünk egymásnak.

Hazaérve jó volt a saját ágyba lefeküdni, de a fülledt városban visszasírtuk a sátor szellősségét, a természet csendjét (Őrtilos vasútállomás, hajnali harangszó )

Jelzem, hogy szeptember 25-27-én az ZÖLDSPORT Egyesület tagjai számára többek között vetítési lehetőség lesz Bogácson! A többiek is megnézhetik a nyári élményekről készített képeket az év többi túráján készültekkel egyetemben november 19-én a Stadionok metrómegálló feletti ebédlőben!

Összefoglalva elmondhatjuk, hogy hármasunk: az evezés, a fürdés, a madárcsodálat kitűnően működött. Néha (nem néha) ez kiegészült a szúnyog-utálattal.
Aki ide jelentkezett, az nem csalódott, azt kapta, amit várhatott. Úgy a körülményekben, mint a gondoskodásban. Nem nyafogott, nem hisztizett senki, a gyerekek is jól bírták a gyűrődést, jó társaságra leltek egymásban, a program a lehetőségekhez képest változatos volt, az időjárás talán kicsit túl jó is. Ezt ellensúlyozta a hideg víz. A táborhelyek ki voltak építve, nem volt különösebb gond a talajjal. Szemetes konténer, kiépített tűzrakó hely  mindenhol volt. Néhol akadt zuhanyozási lehetőség is, de ez már hab a tortán. A szúnyogoktól is azt kaptuk, amit vártunk, nem okoztak meglepetést. A kaja kitűnő szakácsnőnk szakavatott vezetésével mindig jól sikerült és elég is volt. A sör-üdítő ellátásra sem lehetett panasz. Külön dicsérendő a kísérő kocsink és vezetője, aki egyben biztosította az összeköttetést a Nemzeti Parkkal is, ha kellett bevásárolt, ha kellett eligazított bennünket. Volt mód arra is, hogy probléma esetén ki lehessen hagyni egy-egy napot az evezésben. Szórakoztatásunkról a Csigabiga Band gondoskodott önjelölt operaénekesek suttogókara segítségével.

Köszönöm Árpinak, a hajónk leányságának és mindenkinek hogy Veletek lehettem!