Beszámoló - 2015. június 7. (v) - Mézeskalács bicikli - túra a Vértesben (GcMTB0

Idén is megvolt a bicajos vadulásunk!

Most a Vértes vadregényes tájait választottuk túránk terepéül. A felkészülésről annyit, hogy a Vértesben és a Bakonyban vannak Griffs kessertársunk (geoláda kereső) terepbiciklis útjai. Ezek mindig körtúrákat jelentenek több, vagy még több emelkedővel, minden elképzelhető útfelülettel. Az elmúlt években többet teljesítettünk már, a mostani kivételével a 4-es és a 6-os még hátra van. Mi most a GcMtb0-át, vagyis a Mézeskalács 7 pontos multi geoláda körtúra letekerését (talán jellemzőbb lenne a feltekerés kifejezés) választottuk. A kerékpározáshoz kértünk és kaptunk engedélyt a Vértesi Erdő Zrt-től.

Különböző szempontok miatt Gánt-Kőhányáson szedtük le a telekocsikról a bringákat, innen indultunk, ide is érkeztünk meg. Jókora kaptatóval nyitottunk a K jelzésen, a Kő úton. Nem is tudom, hogy mindenki fel tudott-e menni tolás nélkül. Azért hamar elértük a Batonna-hegy és a Nagy-Tiszta között a GcMtb0-5-ös pontot a faodúval. Azért „jó geoládász” módjára kitértünk a gps-re feltöltött, tracken megadott útvonalról:) Hogy miért is? Hát persze hogy azért, mert egy új rejtésű láda várt ránk az Öreg-Bükkben. Mégpedig egy lezuhant Junkers 86-os repülőnek állított emlékműnél (Ju86).

Több roncsdarab is ide lett gyűjtve a környékből. Aztán a Disznó-völgy meredek, homokos, de most száraz vízmosásában kapaszkodtunk a kormányba és fékeztünk kellően. Elérve a Vértest Dny-Ék irányban átszelő aszfalt utat, azon haladtunk addig, amíg megint csak letértünk a P jelzésen a Dobay-tóhoz, csak kis részben homokon. Ez a felhagyott bányató  (Doto) sík partú, de kissé távolabb már meredek leszakadás övezi.

Aztán visszaemelkedtünk a Terv-útnak jelölt aszfaltútra (talán egy régi vasút nyomvonalára építették?). A Határ-kői pagonynál újabb kitérőt tettünk a Lépa-kúti-tóhoz (Patr-1). Itt aztán szó szerint leesett az állunk!

Tengeri üledékből „sziklák” voltak csigákkal, kagylókkal! Aztán újra aszfalt, és meg sem álltunk Pusztavám szélső házaiig, ahol is következett a már megérdemelt dőzsi: jéghideg üdítő (kit mi üdít :)), szendvics, csoki.

Nehéz volt az indulás a 30-32 fokos melegben, de csak ki kellett menni a napra! Azért a Budalakk Festékgyárat elhagyva újra volt árnyék is az erdőben. A Patr-2 pontja a vízben álló fákkal a Csuka-tónál, illetve forrásnál került elrejtésre egy termetes fa odvába. Még el sem indultunk, jóformán már ott is voltunk a Béka-kút mellett elhaladva a Mézeskalács-háznál (Mtb0-6). Innen már látszott a Homok-tisztásra épült, gyerektábornak otthont adó, nagyon szép állapotban levő épületegyüttes.

Volt olyan javaslat, hogy nem érdemes akkorát kerülni, mint amekkorát a track jelez, de elvetettük, mert a 260 méteres magasságból a Török-sáncon és a Kerek-lyukon keresztül jókora szerpentinen a 456 méteres Nagy-bükkre (Mtb0-7) kellett felrázatni magunkat a köves úton. De aztán persze a leereszkedés nem tartott soká, szinte elillantak mellettünk a tájak. A Kéken a Pátrácos-hegy, a Kápolna-tető után a Géza-pihenőnél (Tv1-1) megint csak következett a szájtátás!

A mészkő talajú lejtőn hajladozott a szélben az árvalányhaj és csodás volt a kilátás is a szomszédos völgyre, gerincre! El is határoztuk, hogy ide még el kell jönni, másoknak is meg kell mutatni ezt a környéket! A Juh-völgybe torkolló K+-en igen-igen óvatosan, „foggal-körömmel kapaszkodva” rengeteg szintet elveszítve leereszkedtünk Kápolnapuszta temetőjéhez: az emlékkereszthez, a kivégzettek sírjaihoz. (Mtb0-1). A végén volt 50 m füves út is :).

Innen, az egykori Kápolna-pusztán keresztül szép szelíd emelkedő következett az erdő széléig, illetve még tovább is. Idősebbek előbb is abba hagyhatják! A magnézium tabletta nem segített a combgörcs oldásában, így a két 53,8 éves átlagéletkort rontó visszafordult Gántra. Visszafelé volt idő betérni az egykor gyógyhatásúként emlegetett Vörösmarty-forráshoz, melynek már csak a foglalata van meg, vize zavaros. De az árnyat adó öreg fák igen fotogének voltak!

A csapat „fiataljai” (47 éves korátlag) a Jenő-lik közelében, egy régi kőbányánál lelték meg az Mtb0-2-t. Aztán az OKT-ről ismert Mindszentpuszta után a Som-hegynél jött az Mtb0-3. A Csáki-vár-alja, a Raszoha és a Hosszú-hegy-alatt megint egy kis aszfaltút következett. Ezen tekertek a közelmúltban megszépült, 15 lakóházból álló Kőhányás-pusztára, illetve még előtte a Kocsma-földekhez, az Mtb0-4-hez, a csalódást okozó állapotú geoládához.
A résztvevőknél 4 db. gps készülék volt, mind mást mutatott a megtett útról és szintről. A túravezető persze a legtöbbet mutatót vette figyelembe : a táv 55 km és hozzá 700 m szint.

Résztvevők: Borsos Gábor, Bukovinszki István, Pásztor András, Potor Szilveszter, Schay Zoltán, Szabó Árpád.

A túrán készített képek itt láthatók: