Klettersteig hétvége a Hohe Wandon és a Raxon

2011. 09. 02. – 05.

Gyakorlott, tapasztalt Geübte

Igen, mindenki mondhatja magáról, hogy már gyakorlott és tapasztalt – hiszen már van felszerelése, és járt egy-két úton a hegyen a mászásra kiépített utakon!

A beülő lehet kölcsön, lehet saját, lehet profi, és szinte már magától mászó, vagy lehet csak ’sima’. Aki beül (tehát a beülő – érted :-) az is lehet széles felkészültségű, és erőnlétű. Aztán ott van a hegyi út. A nehézsége, az esetleges hiányzó kapaszkodók, a csúszós, vagy a majdnem teljesen sima szikla, a távoli fogás lehetőségek, a mélység és a magasság. A kérdés, hogy együtt aznap mit tudnak. Közösen.

A klettersteigek erősségét az ABC betűivel jelölik. Az A a skála könnyű végén van, az E már a kitett, nehezen mászható, jó erőnléttel és tapasztalattal rendelkezőknek ajánlott.

Az első Nur für Geübte (csak gyakorlottaknak) táblát a Wildenauersteig alján olvastuk. Az erdőben ezt a pontot megtalálni egy kicsit nehezebb, irányérzék és GPS is jól jöhet. A sok leágazó út kedvünket szegheti, de aztán a türelem meghozza gyümölcsét, és megvan a jelzés a starthely felé. Beöltöztünk és nekiindultunk. A Hohe Wand platója 550méterre van tőlünk szintben, és 30-60 perc mászásra - ’D’ erősség - a kalauzidő szerint. Egy barlangi szakasz teszi különlegessé az utat. Kellemesen mászható, jól kapaszkodható vonalvezetés. Drótkötél nincs, biztosítás az U alakú kampókba, ami a kéznek kapaszkodó, a lábnak lépcső. Egy-két helyen a rövidebb kantárszárakkal rendelkezők biztosítás nélkül maradnak, mert a szett nem ér át egyik kampótól a másikig. Izgalmas. A kürtőt elérve beírjuk magunkat a vendégkönyvbe. A függőleges alagutunk nem szűk és nem sötét. Nem ettől kalandos. A kijárata – egy beszorult sziklától – olyan szűk, hogy csak egy kisebb hátizsákkal lehet kiférni. Az előttünk haladónak adjuk előre a zsákjainknak. Elöl a túravezető is megoldja valahogy. Ügyes. Gyakorlottak vagyunk és felérünk. Együtt a csapat, mindenki teljesít. Jólesik a Hubertus ház vendégszeretete. Könnyű ’A’ szintű steigen szett nélkül jövünk le könnyedén. Geübtén. Erre a napra egy újabb mászás is előttünk áll. A HTL-steig. C,D, E nehézségű szakaszok a leírás szerint. A kulcs az elején egy áthajláson átmászás. A beszállásnál sokan állnak, várni kell az indulásra. A jó időjárás sok mászónak adott kedvet. A tekintetek a falra tapadnak, a fal meg kisebb nagyobb darabokban omlik felénk a lábak alatt. Sisakfelvételre figyelmeztet. Egyikünk nekivág, és túljut a vízválasztón. Meredek, kitett, és főleg a drótkötélbe kapaszkodós a pálya. Mászáshoz kevés a lehetőség. Mi alternatívát keresünk, és egy B nehézségűn felmászunk, hogy a Skywakl-tól lesétálva megkeressük azt a párkányt, ahol be lehet szállni a HTL felső negyedébe. Igaz, készültünk rá, mégis meglepetésként ér, hogy túratársunkkal pont itt találkozunk. Az együttmászás öröme repít felfelé. Egyikünk keze nem bírja, ő a völgyön jön fel. Megerőltető, karból dolgozós szakaszok következnek.

Igen azok ott mi vagyunk :)

Kapaszkodás jószerivel csak a kötélbe. Kis segítséggel mindegyikünk szerencsésen eléri a platót. A tenyerében azt érzi az ember, mintha egész nap lapátolt volna. Ég. Az út szépsége a kilátás, és helyenként a meredek lelátás. A napsütés, és az előnyös légáramlat több tucat! siklóernyőst, sárkányrepülőt, és vitorlázógépet hajt meg a szikla feletti térben. Pazar paplanos populáció. A színek, és halk - de egészen közeli! - finom suhanások, surrogások, súrló fényben a nyugvó naptól. Könnyebb így kipihenni a fáradalmakat. Holnap irány a Rax, a Haidsteig!

Magamban sorra veszem a kívánalmaimat: ne legyen túl fárasztó az út, lehessen sziklán-mászni, és legyen velünk az időjárás, no meg a szerencse és a gondviselés! Az időt ma is kipipálhatjuk. 2000m felett is tiszta napos az idő, minden gyönyörű! Ezen a vasárnapon sokan gondolják még úgy, hogy ezt a ferráta utat másszák meg. Több ponton útközben egymásra várunk , szó szerint dugó alakul ki.

A kívánságaim folyamatosan teljesülnek! Hosszú az út, de nem vesz ki az emberből sokat, tehát élvezetesen mászható. A ’nehézség’ csak egy rövid szakaszon tart, egy összeszűkülő hasadékon át vezet. Kipipáljuk (lefényképezzük) a híres Fekete Madonnát is, és tovább haladunk. Micsoda jó érzés! A mélység az időnként nagy mellettünk, ám a sziklajárás élménye – a drótkötelet itt csak biztosításra használjuk, kapaszkodásra nem , arra ott a sziklafal – a legkisebb tériszonyt is feledteti. Csúcsfotó a kereszttel és megvan az Preinerwand (1783 m) 450m hosszú pályán, és a 950m szint. A gyakorlottságra, és egy alaperőnlétre azért szükség volt. A képeket nézve is látszik.

Kis izomlázzal estére már újra Budapesten.

A túra jellege meghívásos volt. Olyan csapatot kívántunk összeállítani, akikkel egy erőltetettebb két napot is végig lehet mászni. A gyakorlott (geübte) túravezetőnek (és út-szervezőnek) köszönjük, nagyon jó volt!

Vitéz Norbert

A túravezető még ráért egy kicsit.

A nyugdíjas lét szépségéhez az is hozzá tartozik, hogy nem kell vasárnap este hazamenni. Megtoldottam a hétvégét még egy nappal, hogy új túracélokat derítsek fel. A Flatzer Wand, a Hohe Wand kistestvére szép és kellemes mászásokra ad lehetőséget, és alig ismert. Feleségemmel az E-60 utat vettük célba. Ez az út erdőben megbújó sziklákon vezet, nem nagyon hosszú, de nem is nagyon könnyű. B-C-re adja a kalauz, de a beszállásnál mindjárt meg kell küzdeni az alaposan lekoptatott lépésekkel, és az oldalazó szakaszon is van egy kis karerősítésre lehetőség.
A platón van egy jól felszerelt turistaház, ott megpihentünk, aztán végigsétáltunk a fal tetején vezető ösvényen. Lefelé a láncokkal és létrákkal biztosított Jubileumsteigen (A) jutottunk vissza a falu szélén hagyott autónkhoz. A két nehéz nap után hasznos és kellemes levezetés volt a Flatzer Wandon tett kirándulás.

Mátéka László

Sopron – Oberhöflein. Autóval

Oberhöflein 500 – Wagner Steig – Wildenauersteig beszállás 880 2,5 km ↑ 380 m

Wildenauersteig (C,D) 1ó ↑ 120 m

Wildenauersteig kiszállás 1000 – Hubertus Haus 946 – Springlessteig felső vége 0,5 km

Springlessteig lefelé (A) 1 ó ↓ 250 m

Springlessteig alsó vége 750 – Oberhöflein. 3 km ↓ 250 m

Oberhöflein – Maiersdorf, Napsugár parkoló autóval

Napsugár parkoló 600 – HTL Steig beszállás 690 0,5 km ↑ 100 m

HTL–Steig (C,D) 2ó ↑ 200 m

HTL Steig beszállás – Völlerin steig beszállás 700 0,5 km

Völlerin steig (A) – Frauenluckensteig (A,B) 1ó ↑ 200 m

Frauenluckensteig kiszállás – Völlerinsteig felső vége 900 0,5 km

Völlerin steigen lefelé (A) – Párkányút a HTL-Steig felső harmadához (A) 830 – HTL-Steig felső harmada (C,D) 1 ó ↑ 100 m ↓100 m

Sky Walk 900 – Postalm Haus 892 – Völlerin steig felső vége 0,5 km

Völlerin steig (A) 1ó ↓ 200 m

Völlerin steig alsó vége – Napsugár parkoló. 0,5 km ↓ 100 m

Maiersdorf, Napsugár parkoló – Sopron autóval

4.-én vasárnap:

Sopron – Prein, Griesleiten parkoló 843

Prein, Griesleiten parkoló – Haidsteig beszállás 1300 1,5 ó ↑ 450 m

Haidsteig (B,C) 3 ó ↑ 450 m

Haidsteig beszállás – Holzknecht Hütte (Neue Seehütte) 1648 – Haidsteig kiszállás 1750

2 ó ↑ 450 m

Haidsteig kiszállás 1750 – Preinerwand 1783 – Holzknecht Hütte (Neue

Seehütte) 1648 – Gőbl-Kühn-Steig – Prein, Griesleiten parkoló 2,5 ó ↑ 50 m ↓ 950 m

Prein, Griesleiten parkoló – Sopron autóval

5.-én hétfőn:

Sopron – Flatz,Valdbauer parkoló autóval

Flatz,Valdbauer parkoló 461 – E60-Klettersteig beszállás 650 1,5 km ↑ 200 m

E60-Klettersteig 0,5 ó ↑ 50 m

E60-Klettersteig kiszállás 700 – Naturfreunde Haus 758 – Jubileumssteig felső vége 700